środa, 5 maja 2010

Kolejny dzień i ja vs "ósemki"



Weekend majowy już minął, nie da się ukryc, jednak remont jeszcze nie.
Dzisiaj kolejny dzień zmagań, dosyc głośny, bo pierwsze skrzypce - właściwie pierwszą wiertarkę - gra dzisiaj coś na kształt mniejszego młota pneumatycznego. Mniejsze, chociaż hałasuje tak samo:/

Ale po kolei...

W drugim dniu już został wyznaczony mój mini klombik, gdzie teraz maleńkie dzwonki karpackie i goździki i... coś tam jeszcze (ale nie wiem dokładnie co), zadomowią się w przyszłości.
Pogoda nie dopisuje a tym bardziej czas, bo jakoś ostatnio jesteśmy zajęci strasznie. No ja może mniej, bo zwolnienie jeszcze trwa, ale żeby nie było, że leżę do góry brzuchem to oprócz rosyjskiego, doskonalę angielski, zaczęłam chodzic na jogę, mam rehabilitację, do tego biżuteria, decoupage, sklepik, pchli targ, kwiatki, zioła, plany na odowienie starych emaliowanych wiader, kanek i solniczek i obowiązki domowe.

Ale żeby jednak moja rekonwalescencja nie przebiegała tak bez niespodzianek, kolejna bitwa z zatrzymaną w połowie ósemką wygrana:)
Zatem:Ja vs ósemki 2:2. Remis, ale już niedługo.
Jednak dzisiaj jeszcze woda przez słomkę i mało jedzenia stałego ale za to lody jak najbardziej wskazane:)
Smacznego:)





Ponieważ nie można mi było latac z gruzem ani kamieniami ani z łopatą:/ jak zwykle latałam ale robiłam zdjęcia moich kwiatków.
Jak na moje możliwości, miłośc do roślin i chęci mam ich mało, ale wszystko się może jeszcze zmienic i zmieni się wierzę w to. No i zaczynam projektowac mini skalniaczek z roślinami nie lubiącymi nasłonecznionych miejsc.

W tym roku zasiałam sobie mimozę, właściwie nic o niej nie wiedząc. I tak pewnego wieczoru, rozmawiałam z moją mamą prze telefon i dtknełam lekko liści...az tu nagle, zaniemówiłam... Moja roślinka złożyła się... jak stół! Na płasko!
Jak tylko powiedziałam to głośno, moja mam nie mogła przestac się śmiac z tego nietypowego porównania, a ja czekając aż się uspokoi buch! do komputera. I znalazłam:)

Mimoza wstydliwa

Czułek wstydliwy (Mimosa pudica) -gatunek rośliny z rodziny mimozowatych. Pochodzi prawdopodobnie z tropików Ameryki Południowej, rozpowszechniony jako chwast i roślina ruderalna w całej strefie międzyzwrotnikowej. Roślina problematyczna ponieważ tworzy gęste skupienia utrudniające rozwój innych gatunków. Uprawiana także jako roślina doniczkowa i w ogrodach botanicznych z powodu ciekawego mechanizmu składania liści po dotknięciu.

MORFOLOGIA
Pokrój
Słabo zdrewniały półkrzew lub bylina osiągająca do 1 m wysokości. Pędycierniste.
Liście
Naprzemianległe, podwójnie pierzaste z jedną lub dwiema parami listków. Każdy z listków podzielony jest na 10-26 par podługowatych, naprzeciwległych par listków o długości 3–12 mm i szerokości 1–2 mm.
Kwiaty
Drobne w kolorze różowofioletowym, z długimi na 8 mm pręcikami wystającymi z korony. Kwiaty zebrane są w główki o średnicy 1–2 cm. Zapylenie dokonywane jest przez wiatr i owady. Rośliny kwitną w okresie od lipca do października.
Owoc
Wielonasienny strąk 15–25 mm długi i ok. 4 mm szerokości, szorstko owłosiony na krawędziach klap.

BIOLOGIA

Roślina szybko reaguje w chwili dotyku lub szybkiego ochłodzenia czy też ogrzania liści. W najbliższym rejonie wystąpienia bodźca zewnętrznego reaguje zamykaniem (składaniem) liści (tzw. ruchy sejsmonastyczne). Ma najkrótszy czas reakcji na bodziec wśród wszystkich wykazujących tego typu reakcje gatunków – nawet 0,08 s. Listki odcinków drugiego rzędu składają się do góry i stykają ze sobą górnymi powierzchniami, całe odcinki zbliżają się do siebie, a ogonek zwisa. Po ustąpieniu bodźca powrót do położenia wyjściowego zajmuje 15–20 min. Mechanizm tego ruchu polega na zmianach turgoru w komórkach poduszeczek funkcjonujących jako tzw. staw przegubowy. Znajdują się one u nasady liścia oraz u podstaw wszystkich odcinków liścia. Sygnał przenoszony jest prawdopodobnie przez aminokwasy. Przenoszenie sygnału następuje w zależności od temperatury otoczenia i siły bodźca z prędkością 0,5-10 cm/s.
ZASTOSOWANIE

Jest uprawiana jako roślina ozdobna. W krajach o ciepłym klimacie (strefa 10-12) jest uprawiana w gruncie. W Polsce ze względu na klimat jest uprawiana w szklarniach i jako roślina pokojowa.

UPRAWA
Wymagania
Roślina wymaga stanowiska słonecznego przez cały rok, ciepłego (20-25°C), wilgotnego powietrza i żyznego podłoża (ziemia ogrodowa z domieszką torfu i piasku).
Pielęgnacja
Mimoza wymaga regularnego i obfitego podlewania, a w okresie co 2 tygodnie zasilania nawozami wieloskładnikowymi. Niezależnie od staranności pielęgnacji, roślina dobrze wygląda zwykle tylko w pierwszym roku życia, później należy ją zastępować okazami młodszymi.
Rozmnażanie
W warunkach domowych trudno uzyskać rośliny dobrze wyrośnięte i zdrowe. Mimoza rozmnażana jest poprzez siew nasion w okresie lutego-marca. Nasiona wysiewa się w płytkich miseczkach, po uprzednim namoczeniu w ciepłej wodzie. Do doniczek przesadza się siewki mające już kilka liści.
Źródło: Wikipedia


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...